Bezoekjes & Tripje - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Rosalie Hutschemaekers - WaarBenJij.nu Bezoekjes & Tripje - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Rosalie Hutschemaekers - WaarBenJij.nu

Bezoekjes & Tripje

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

03 Januari 2012 | Hongarije, Boedapest

Hey allemaal!

Ik zal allereerst maar beginnen met iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen! Boldog Új Évet zoals ze het hier zeggen ;)

Afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen met zoveel te doen dat dit een erg lang verslag belooft te geword :P.

Zoals ik vorige keer beloofd had, zou ik deze keer verslag doen van het bezoek van Kirsten en Ernst. Na mijn laatste tentamen kon ik, na even snel het apartement enigzins op orde te maken, richting het vliegveld om Kirsten en Ernst op te halen. Op te beginnen moest er natuurlijk weer even een bezoekje aan For Sale Pub gebracht worden om daar, als het een goede touristguide betaamt, echte Hongaarse goulashsoep te eten. Daarna zijn we daar de stad gelopen om een aantal bezienswaardigheden te bekijken. En ook de kerstmarkten hebben we bezocht. Op de Basilica was een lichtshow die het kerstverhaal uitbeeldde, erg leuk om te zien!
Daarna even snel naar het apartement om ons klaar te gaan maken om naar Morrison's te gaan. Veel mede-Erasmus studenten zouden daar voor de laatste keer zien. Was een erg gezellige avond :)
De volgende dag op tijd opgestaan om de Free Walking Tour te doen, maar na een uur meer stilgestaan dan gewandeld te hebben in de kou, hebben we toch besloten om een warmer plekje op te zoeken, namelijk Pariszi Arubaz, waar natuurlijk ook de Hongaarse taarten uitgeprobeerd moesten worden. 's Middags nog naar de synagoge en de joodse wijk geweest. 's Avonds zijn we naar het castle district geweest en daarna bij Most gaan eten. 's Ochtends vroeg zijn Kirsten en Ernst naar het vliegveld vertrokken.

Na een welverdiend dagje bank/bedhangen met een half seizoen Grey's Anatomy, kwam donderdagavond mijn zus Irene alweer aan in Nederland. Vrijdag zijn we naar Pálvögyi cave geweest. Een van de druipsteengrotten van Budapest. Wel grappig dat we maar met twee andere mensen waren die wel Hongaars spraken (de rondleiding was in het Hongaars) en we hadden dan een papiertje met de Engelse omschrijving. Waarbij de gids zei van ja, mijn Engels is echt slecht, wat dus totaal niet het geval was, waardoor we af en toe ook nog het verhaal in het Engels verteld kregen. Aangesterkt door pannekoeken in de pan cake bar, gingen we naar de kerstmarkten om daar de nodige souvenirs te kopen. 's Avonds hebben we onze kerstboom opgetuigd :)
's Ochtends zijn we naar Széchenyi badhuis gegaan. Daarna wilde we nog boodschappen doen voor ons diner van eerste kerstdag, maar alles bleek om 14.00 al gesloten te zijn. Toen merkte ik wel dat ik nu heel erg gewend ben dat de winkels hier minstens tot 21.00 open zijn en daarna zijn er altijd nog de 24/7 shops. Na de halve stad doorgelopen te zijn, hebben we nog een winkeltje gevonden dat open was en daar nog wat dingetjes kunnen kopen. Vervolgens bleek de metro vanaf 15.30 al niet meer te rijden en ging toen al het nachtnetwerk in werking. Blijkbaar is kerstavond echt een big deal in Hongarije. Maar gelukkig toch nog naar Balassi kunnen gaan, waar we uitgenodigd waren voor een Bulgaars kerstdiner door de tutor van mijn taalcursus. Heel leuk om te horen wat voor de tradities ze daar hebben en natuurlijk het eten te proeven.
Kerstochtend nog even boodschappen gedaan en daarna naar de uitzichttoren op Janos heuvel geweest. En... daar lag sneeuw! Dus toch nog een witte kerst ;)Na een frisse neus gehaald te hebben, zijn we naar het apartement gegaan om daar een heus 3-gangen kerstdiner te bereiden, haha :P.

Volgende ochtend ging Irene weer naar huis en ging ik door naar het treinstation om de trein naar Dresden te nemen. Negen uur verder kwam ik dan ein-de-lijk in Dresden aan. Daarna tweede kerstdag diner gehad bij een Indiaanse restaurant. Al met al een erg multiculturele kerst dit jaar dus ;).
De volgende dag wegwijs geworden in Dresden op, jawel, de fiets :D Na 5 maanden was het wel even wennen, maar moet zeggen dat ik het stiekem toch wel gemist heb. Dresden heeft me echt verrast. Het heeft een mooie, oude binnenstad. (Nou ja, oud is relatief aangezien het tijdens WOII helemaal platgegooid is, maar goed, het is weer in oude stijl hersteld). En het nieuwe gedeelte heeft een leuk sfeertje met o.a. een kunstenaarswijkje. En natuurlijk moest ik dan toch aan de Curry Wurst geloven. 's Avonds zijn we naar een concert geweest. Beetje aparte muziek, zanger lijk een beetje out-of-this-world, maar goed voor een uurtje was het wel leuk.
Dag twee stond een bezoekje aan het kasteel in de buurt op de planning. Met flinke wind tegen en inmiddels de nodige zadelpijn hebben we het gehaald om er te komen ;)
's Avonds nog samen met vrienden van Franzi uit om vervolgens om 02.45 op de bus richting Budapest te stappen.

Die zaterdag (31 december) kwam Milou aan :). Na op ons gemak de stad rondgestruind te zijn, gingen we samen met Franzi's vrienden het diner klaarmaken. Daarna zijn we met zn allen naar Vörösmarty tér geweest (plein in het centrum vd stad) om daar 00.00 te vieren. Vervolgens zijn we naar Merlin club geweest. Was een mooie avond..
Volgende dag weer naar Janos heuvel geweest,alleen was het zo mistig dat er weinig van Budapest te zien was, maar goed ;)

Gisteren Milou weer naar het vliegveld gebracht. Raar idee dat de volgende keer dat ik daar naartoe ga, ik zelf in het vliegtuig in ga stappen. Gelukkig heeft Franzi aangeboden om met me mee te gaan, dus dan hoef ik iig niet alleen :)
Maar goed, zover is het nog niet! Nog 1,5 week in Budapest met nog genoeg ideeën om dingen te doen, dus dat moet goedkomen :)

Liefs

• 03 Januari 2012 - 11:57

Elise:

He Roos!
    Echt superleuk om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! Geniet nog even van je laatste 1,5 week daar. Als je terug komt moet je me nog alles over Budapest vertellen want ik ga er in april heen, studiereis;) Tot snel!!
    kus

• 03 Januari 2012 - 12:51

Steffie:

Leuk om te lezen Roos!
    Die puntjes achter 'Was een mooie avond' over de oudjaarsnacht, zegt volgens mij genoeg ;)
    Maar weer genoeg gezien en gedaan! Geniet er nog van die laatste weken en tot heeeeel snel!
    Kus

• 03 Januari 2012 - 14:33

Marieke Hutschemaeke:

Hoi Rosalie,
    Allereerst voort jou ook de beste wensen voor het nieuwe jaar! Benieuwd wat dat brengen zal na deze maanden in Hongarije e.o.
    Heel hartelijk bedankt voor je kerstgroet, die werd overgebracht door Harrie en Gemma.
    Wat een mooie foto's heb je deze keer en wat leuk om ook Irene daar te zien.
    Nog heel goede laatste weken! Met een hartelijke groet van Maria en Marieke

• 03 Januari 2012 - 18:41

Kim:

Hee roos,

Veel plezier nog je laatste daagjes daar! Als je weer in Nl bent spreken we snel weer eens wat af, want ik geloof dat we heel wat bij kunnen kletsen!!
    xxx