'Intensive' - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Rosalie Hutschemaekers - WaarBenJij.nu 'Intensive' - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Rosalie Hutschemaekers - WaarBenJij.nu

'Intensive'

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

14 Augustus 2011 | Hongarije, Boedapest

Zo, het is inmiddels wel weer tijd voor een update vanuit het zonnige Budapest. Bedacht me net dat ik alweer op de helft van de taalcursus zit. Ik heb echt zo'n idee van 'waar zijn de afgelopen twee weken gebleven' ;)

Ik heb nu wel door waarom ze de taalcursus 'intensive' noemen (EILC=Erasmus Intensive Language Course). En dan heb ik het niet alleen over de taallessen zelf ;)

Hongaars is toch wel heel anders dan de talen die ik tot nu toe geleerd heb. Ze werken veel met achtervoegsels en zoveel accenten en klanken dat het nogal onmogelijk wordt om het ook maar een beetje duidelijk uit te spreken. Maar ben wel echt blij dat de cursus doe. Ik kan nu in de winkel al een stuk beter begrijpen wat wat is enz.

Vanuit Erasmus hebben we een aantal tutors 'gekregen' en zij regelen allerlei activiteiten. Zo zijn we in Buda de bergen in gegaan en met een stoeltjeslift naar beneden gegaan. Zo'n mooi uitzicht! En vandaag zijn we naar Szentendre geweest. Dat is een erg toeristisch dorpje met zo veel musea ten noorden van Budapest. We zijn naar het marsepein museum, kleine wonderen museum en -hou je vast- naar een kerstmuseum geweest. Terwijl het buiten dan 30 graden is, sta je naar kerstversiering te kijken. En vervolgens zijn we met de boot terug naar Budapest gegaan.

Wat de cursus verder nog intensive maakt, zijn toch wel de mooie feestjes. Zo hebben we van de week beerpong, maxen en flipcup 'gespeeld'. En zijn we donderdag naar een bar geweest waar de biertjes tussen 21.00-0.00 100 forint (€0,40). Dit in combinatie met karaoke en een andere zaal met goede muziek zorgt voor een geslaagde avond :)

En.... ik ben gisteren naar SZIGET geweest!! :) Echt te gaaf! We hebben o.a. Kate Nash, Kaiser Chiefs en 30 seconds to mars gezien. Nu al serieus aan het overwegen om volgend jaar een aantal dagen te gaan.

Helaas was vrijdag de laatste dag voor de studenten van de summer university. Was een leuke groep, dus dat is wel jammer. En verder gaat de zoektocht naar een flat nogal moeizaam, maar hopelijk heb ik daar volgende week beter nieuws over ;)

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, heb het hier goed naar mijn zin en de tijd vliegt voorbij! Morgen krijg ik een nieuwe docent, dus dat zal weer even wennen worden. Nu vooral hopen dat de docent iets van engels spreekt ;)

Viszontlátásra!

• 15 Augustus 2011 - 08:45

Marieke:

Je hebt het goed dus daar! En verder succes met je zoektocht naar woonruimte. ..
    Wij hebben Harrie's verjaardag gevierd in de nieuwe flat van je grootouders. We pasten met z'n allen rond de tafel! Het is er ruim en licht en nog altijd heel herkenbaar.
    Met een hartelijke groet, Marieke Hutschemaekers

• 15 Augustus 2011 - 10:35

Lisan:

Hoi Roos,
    Die goulash ziet er goed uit! En Tziget tsja dat had ik ook wel gewild ;P Succes met de jacht naar een huisje!
    smak lisan

• 15 Augustus 2011 - 11:47

Jean Pierre:

Szervusz (toch?) Rosalie!

Leuk om je leventje daar te volgen, flinke jaloezie vanuit hier in Nederland. Florinten zijn heerlijk om uit te geven niet, lijkt me best verbazingwekkend om veertig cent uit te geven aan een biertje. Die goulash ziet er heerlijk uit. En echt ik ben echt focking jaloers dat je naar Sziget bent geweest, ga volgend jaar met je mee als je gaat;). Succes met het zoeken van je flatje!
    Ohja hier mis je niet veel, deze week opeens goed weer en ik deze week zijn de arrival days van de buitenlandse studenten in Tilburg, dus wel spannend.

viszontlátásra Jean Pierre

p.s. snap dat het lastig is de taal zelf te schrijven haha.

• 16 Augustus 2011 - 11:50

Elise:

Wow, Karaoke in het Hongaars, dat is wel voor de gevordenen onder ons;) Maar klinkt goed, en Sziget is inderdaad om jaloers op te worden. Ik had de Kaiser Chiefs en 30 sec. ook gezien op Pinkpop toevallig!
    Wij zijn net terug van Sunny Beach, was er gezellig, lekker in de zon gelegen en uit geweest. De helft heeft nu wel een halve keelontsteking hihi. Maar jij hebt dus ook goed weer nu, heerlijk! Succes met het zoeken van een flatje, en veel plezier!
    kus

• 16 Augustus 2011 - 15:14

Marly:

O roos, sziget is echt supersupergaaf! Goed dat je het naar je zin hebt, vind het echt leuk om je verhalen te lezen (en ze zijn wat intelligenter dan die uit Sunny Beach, dat is ook wel fijn). Geniet en maak er iets moois van daar!

xx